ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، شگرد تازه کلاهبرداران

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ علی محمد رجبی در تشریح این خبر اظهار داشت : امروزه مجرمان سایبری از هر رویداد و یا خبری برای اقدامات مجرمانه خود بهره می‌گیرند و می‌طلبد شهروندان سطح آگاهی و دانش خود را به منظور مواجهه و مقابله با مجرمان سایبری افزایش دهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور گفت: در پی انتشار خبری مبنی بر تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال 1401، این بار مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌هایی با عنوان سهام عدالت، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

وی ادامه داد: در ابتدا پیامکی از سوی مجرمان سایبری با یک شماره خصوصی با عنوان " ثبت نام جاماندگان سهام عدالت " به قربانی ارسال می‌شود و پس از آن کاربر را به صفحات فیشینگ هدایت و به دام می اندازند.

سرهنگ رجبی در خصوص روش کلاهبرداران در ارتکاب این جرم بیان داشت : لینکی به همراه پیامک به قربانی ارسال می‌شود که با کلیک بر روی آن، کاربر به یک سایت جعلی شبیه به سایت اصلی سهام عدالت هدایت می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در مراحل بعد شخص کلاهبردار کاربر را با روش‌های مختلف از قبیل ثبت نام در سایت و یا پرداخت وجه و با عناوین مختلف به درگاه جعلی پرداخت، هدایت و پس از آن اطلاعات بانکی فرد به سرقت می‌رود و حساب وی نیز خالی می‌شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور توجه به سرشماره پیامک‌های ارسالی را یکی از راه‌های تشخیص پیامک جعلی عنوان کرد و تصریح کرد : پیامک‌های اطلاع رسانی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌ها به هیچ وجه با سرشماره شخصی ارسال نمی‌شود و فقط با سرشماره و یا ماسک همان سازمان ارسال می‌شود.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان فریب پیامک‌های جعلی که از سوی افراد سودجو با سرشماره های ناشناس ارسال می‌شود را نخورند و بر بروی لینک های ارسالی نیز کلیک نکنند.

وی از عموم مردم خواست : برای پیگیری مواردی از قبیل سهام عدالت و ... به وب‌سایت‌ها و شماره های اعلام شده از سوی سازمان ها مراجعه نمایند و خبرهای مربوطه را نیز از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌های معتبر دنبال کنند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی گفت: وب سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

مقالات مرتبط: