تفاوت بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری چیست؟

معمولاً کلمه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما بین این دو کلمه تفاوت‌های بسیاری وجود دارد که برای تضمین آینده مالی باید تعادلی بین این دو ایجاد کنیم. یکی از ویژگی‌های مشترک پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، حداکثر اهمیتی است که هر دو در زندگی ما دارند و بزرگترین تفاوت آنها این است که پس‌انداز چشم‌اندازی کوتاه مدت دارد در حالی‌که سرمایه‌گذاری نگاه بلند‌مدتی به آینده دارد. 

پس‌انداز

پس‌انداز معمولاً به معنی کنار گذاشتن درصدی از درآمد فرد برای موارد اضطراری یا خرید یک کالا در آینده نزدیک است که در صورت نیاز، دسترسی به آن امکان‌پذیر و ریسک آن نیز بسیار کم یا صفر باشد. هدف اصلی پس‌انداز حفظ سرمایه و در صورت امکان کسب بازدهی است. پس‌انداز می‌تواند ایجاد یک حساب یا سپرده بانکی باشد.

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری فرآیند استفاده از پول برای کسب بازدهی قابل قبول طی یک دوره زمانی بلندمدت است. شناخت بازار و ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری برای موفقیت ضروری است. سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل سرمایه گذاری در بورس مانند خرید سهام، اوراق مشارکت، صندوق درآمد ثابت یا صندوق در سهام باشد، یا می تواند شامل سایر بازارهای سرمایه گذاری مانند طلا، دلار و املاک شود.. 

 

تفاوت‌های کلیدی میان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری

ریسک 

بزرگترین و تأثیرگذارترین تفاوت بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ریسک است. با پس‌انداز در یک حساب بانکی ریسک بسیار کمی متوجه سرمایه است و در مقابل حداقل سود را نیز به همراه دارد. اما در سرمایه‌گذاری با پذیرش ریسک بیشتر، امکان سود و بازدهی بیشتری نیز وجود خواهد داشت. 

بازدهی و کسب سود

تفاوت دیگر بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، بازدهی و کسب سود است. هدف اصلی از پس‌انداز ایمن نگه داشتن پول است و کسب بازدهی از آن، از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار است. در حالی‌که سرمایه‌گذاری صرفاً با هدف افزایش سرمایه اولیه و کسب سود انجام می‌شود.

نقدشوندگی

برخلاف سرمایه‌گذاری، قدرت نقدشوندگی پس‌انداز بالاست و در صورت نیاز به سرمایه اولیه، امکان دسترسی به آن به راحتی فراهم است.

اهداف زمانی

پس‌انداز در حالت ایده‌آل برای اهداف کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی می‌شود. در حالی‌که ذات سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف طولانی مدت است.

مثال زیر را در نظر بگیرید:

اگر شما طی یک سال گذشته ماهانه مبلغ 100.000 تومان در حساب پس‌انداز خود با احتساب سود سالانه 15 درصد واریز کرده باشید، در حال حاضر ارزش دارایی شما معادل 1.380.000 تومان است.

اما اگر همان مبلغ ماهانه 100.000 تومان را در یک صندوق درآمد ثابت مانند صندوق درآمد ثابت اکسیر دوم فارابی با درآمد متوسط 20 درصد در سال سرمایه‌گذاری کرده بودید، در حال حاضر ارزش دارایی شما معادل 1.440.000 تومان بود. البته این نکته را در نظر بگیرید که این صندوق درآمد ثابت در اردیبهشت ماه سال 1399، معادل 60 درصد سود سالانه تقسیم کرده است و با لحاظ کردن 60 درصد ارزش دارایی شما معادل 1.920.000 تومان خواهد بود.

پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری؟ کدام را انتخاب کنیم؟ 

در نهایت انتخاب بین پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری به اهداف شما بستگی دارد. همانطور که گفته شد، هدف اصلی پس‌انداز حفظ ارزش پول است در حالی‌که هدف اصلی سرمایه‌گذاری رشد سرمایه اولیه در یک بازه زمانی است. با در نظر گرفتن امکان کسب سود مرکب در سرمایه‌گذاری و وجود تورم و فرصت‌های محدود رشد در پس‌انداز، سرمایه‌گذاری اصولی مانند سرمایه گذاری در بورس نسبت به پس‌انداز مزایای بیشتری دارد. با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بورس به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم امکان پذیر است، لذا برای افراد مختلف با هر درجه دانش، امکان سرمایه گذاری در بورس فراهم است. همچنین با وجود تنوع روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس، مانند صندوق های درآمد ثابت و صندوق های سهامی، صندوق های طلا، سبدگردانی و… امکان سرمایه گذاری در بورس با هر درجه ریسک پذیری وجود دارد.

مقالات مرتبط: